Ontmoet de "Ops" - de mensen die onze medische transporten draaiende houden
Als u onze recente blog over repatriëring van patiënten hebt gelezen, "Wie werkt er aan uw medisch transport?", weet u dat bij elke medische reis veel verschillende mensen samenwerken om alles soepel te laten verlopen.
Het epicentrum van elk transport is wat wij het "Ops Team" noemen. Dit is de groep van repatriëringsspecialisten die fungeren als eerste contactpersoon wanneer u EMS belt. Maar ze doen nog veel meer dan dat. We vroegen Arjun Menon, een van de experts in ons kantoor in Dubai, om ons meer te vertellen.
Wat is het Ops Team precies, Arjun?
Hoi! Ops staat voor Operations. Het Ops-team is vanaf het begin en tot ver na het einde van het transport bij uw zaak betrokken. Eigenlijk zijn wij het eerste en enige aanspreekpunt voor onze klanten.
Waar ben je gevestigd?
Ons hoofdkantoor voor EMS Air Ambulance & Medical Repatriation B.V. is in Nederland en ons Global Operations Office is in Dubai, UAE. We werken dus vanuit twee tijdzones. Ik ben persoonlijk gevestigd in het kantoor in Dubai.
Wat gebeurt er als een klant u voor het eerst belt?
Als u belt, wordt u direct doorverbonden met een van onze specialisten. Zij verzamelen eerst de belangrijkste gegevens over de medische situatie van uw patiënt. Daarna bespreken ze met u de beste opties. Dat kan bijvoorbeeld een gewone vlucht met een medisch escorte zijn, of een vlucht met een medisch team in een privéjet. Vervolgens maken we een vrijblijvende offerte voor de verschillende diensten.
Wat gebeurt er nu?
Vanaf dat moment begeleidt Ops u door het hele proces en geeft advies dat in het belang van uw patiënt is. Zodra het transport is bevestigd, zorgen wij voor alle noodzakelijke logistiek, documenten en correspondentie. Ons doel is om het transport zo soepel mogelijk te laten verlopen - geen middel onbeproefd gelaten om dat te garanderen! Naarmate het transport vordert, houden wij u, uw vrienden en uw familieleden op de hoogte met tijdige e-mails. Ons hoofddoel is end-to-end assistentie van het begin tot de uiteindelijke overdracht van de patiënt - en ook daarna.
Kunnen klanten u bellen tijdens de repatriëring zelf?
Absoluut. Ons Ops-team helpt je graag met vragen en problemen. We zijn ook beschikbaar op WhatsApp als u een snel gesprek met ons wilt hebben. Wij kunnen u helpen met alle informatie die u nodig heeft over de repatriëring van uw patiënt. U kunt zelfs met ons praten via een videochat als u liever face-to-face spreekt.
Welk advies zou u iemand geven die overweegt een repatriëringsbedrijf in te schakelen?
Repatriëringen van patiënten zijn uitdagende situaties - niet alleen wat betreft de medische aspecten, maar ook wat betreft de operationele en bureaucratische behoeften (bv. de reisvergunningen en documenten) waaraan moet worden voldaan om het vervoer vlot te laten verlopen. Hoewel het soms mogelijk is een zieke patiënt te repatriëren zonder een beroep te doen op repatriëringsspecialisten, is het zeer raadzaam niets aan het toeval over te laten. Wij geloven dat patiënten het best gediend zijn met volledige ondersteuning en back-up van een professioneel internationaal repatriëringsbedrijf zoals EMS Air Ambulance & Medical Repatriation. We hebben meer dan tien jaar ervaring met operaties in verschillende landen en missies; ik denk dat onze diplomatieke relaties en ons uitgebreide medische netwerk echt spreken over ons vermogen om elk soort patiënt te ondersteunen, waar ze ook zijn, wat ze ook nodig hebben.
Blijft uw rol bestaan als de reis eenmaal is begonnen?
Zeker. Onze verantwoordelijkheid houdt niet op zodra het transport is begonnen. We staan regelmatig in contact met onze verschillende teams, nemen updates van de situatie en controleren de vooruitgang van de patiënt. Onze ultramoderne ambulances zijn uitgerust met geo-tracking systemen waarmee we hun locatie kunnen bepalen. We houden altijd toezicht en zijn beschikbaar voor begeleiding.Zeker. Onze verantwoordelijkheid houdt niet op zodra het transport is begonnen. We staan regelmatig in contact met onze verschillende teams, nemen updates van de situatie en controleren de vooruitgang van de patiënt. Onze ultramoderne ambulances zijn uitgerust met geo-tracking systemen waarmee we hun locatie kunnen bepalen. We houden altijd toezicht en zijn beschikbaar voor begeleiding.
Bent u ooit betrokken bij de aankomst van de patiënt of de nazorg?
Ja. Wij zijn ruim voor de aankomst van de patiënt betrokken bij het huis van bestemming of het ziekenhuis. In een ideale situatie helpen we bij het vinden van een bed in het ziekenhuis of de kliniek en blijven we met hen in contact terwijl het transport doorgaat. De ontvangende instelling/bestemming wordt geïnformeerd over onze aankomsttijd en de behoeften van de patiënt. Vervolgens zorgen we voor een gedetailleerde overdracht om ervoor te zorgen dat er geen medische informatie wordt weggelaten. Tot slot nemen we een dag of twee na afloop van de repatriëring contact op met onze klanten om de behoeften van de patiënt te controleren en essentiële feedback te verzamelen om onze diensten te verbeteren.
Wat zijn de meest voorkomende vragen die mensen je stellen?
We krijgen allerlei vragen! Maar sommige van de meest voorkomende zijn dingen als:
Is er een dokter of een verpleegster aanwezig op de vlucht?(Antwoord: Ja - afhankelijk van uw behoeften kunnen we een arts, verpleegkundige, paramedicus of een team van medici beschikbaar stellen om met uw patiënt mee te reizen)
Hoeveel medepassagiers kunnen meereizen?
(Het hangt af van het type transport dat u neemt, maar we kunnen bijna altijd één passagier meenemen - en tot acht in een langeafstandsvliegtuig)
Hoe vaak krijgen we updates over het vervoer?
(We sturen u regelmatig updates tijdens de reis, maar u kunt natuurlijk ook rechtstreeks contact met ons opnemen wanneer u dat wilt. U kunt hier meer over lezen in ons recente artikel "Hoe wij u op de hoogte houden tijdens het transport van een dierbare".)
Heeft u dit jaar bijzonder uitdagende zaken gehad?
Elk geval is uitdagend en uniek. Er zijn tijdens onze repatriëringen tal van uiterst moeilijke gevallen en situaties geweest. Eén zo'n geval was een patiënt die ernstig ziek was en geïntubeerd moest worden voordat de vlucht vertrok. De toestand van de patiënt verslechterde naarmate de tijd verstreek en hij had een lange reis over de Atlantische Oceaan voor de boeg. Ons medisch team aan boord van de vlucht voltooide de nodige medische procedures op de luchthaven en kon hem vervolgens vóór de vlucht stabiliseren. De hele reis was uitdagend en stressvol, maar dankzij de uitgebreide ervaring van het team met het vervoer van ernstig zieke patiënten konden ze de situatie aan en de repatriëring met succes afronden. Dankzij de kritieke zorg vooraf en aan boord van het vliegtuig overleefde de patiënt de reis en herstelde hij volledig.
Wat vind je het leukste aan het werk?
Waarschijnlijk het feit dat geen dag hetzelfde is! Elke dag is gevuld met nieuwe uitdagingen om te begrijpen en op te lossen. Maar in staat zijn om individuen en families bij te staan in deze moeilijke tijden is iets waar we allemaal naar uitkijken in het Ops Team. We moeten vaak snel beslissingen nemen als de gebeurtenissen zich ontvouwen, maar we hebben een geweldig ervaren team dat weet hoe het daarmee om moet gaan. Elke zaak is uniek, dus we moeten goed kunnen nadenken. Maar aan het eind van de dag is het altijd de moeite waard - patiënten veilig naar hun bestemming brengen en zien hoeveel opluchting en geluk dat hun dierbaren brengt, maakt het werk ongelooflijk de moeite waard.